Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Inkluzivní vzdělávání pro všechny. Kromě potřebných

Můžeme vzdělávat děti tělesně či mentálně postižené spolu se zdravými, dřív nebo později k tomu stejně dojde. Kdo a jak má ale pracovat s dětmi, jejichž rodiče o jejich vzdělávání nestojí, nevidí v něm hodnotu, nepodporují jej?

Krátce jsem učila na malotřídní základní škole angličtinu. Pro orientaci trocha nezbytné statistiky: Ve třídě bylo 15 dětí ze 3. – 5. ročníku. Sedm z těchto 15 dětí mělo z pedagogicko-psychologické poradny diagnostikovanou specifickou poruchu učení s doporučením individuálního přístupu, 3 z nich ADHD, jedno z nich bylo medikováno (tuším z důvodu nadměrné vzrušivosti a lability). Jeden žák mluvil úplně minimálně, nerad a pouze šeptem, vinou traumatizujícího prostředí doma. Jiní 3 žáci byli doma prokazatelně týráni, biti a ponižováni. 2 žáci byli velmi nadaní, ve všech předmětech vynikající. Jeden žák 4. ročníku neuměl napsat ani v češtině větu obsahující podmět a přísudek. Opakoval již 2. ročník a měl běžně na vysvědčení nedostatečné. Opakovat znovu na 1. stupni už nemohl.

Odučila jsem pouze hodiny angličtiny, po mně přicházela kolegyně, která doslova „táhla“ všechny 3 ročníky celé dopoledne, všechny předměty, každý den. K tomu měla ve třídě navíc jednoho integrovaného žáka s individuálním vzdělávacím programem pro speciální školy a pedagogickou asistentku pouze pro tohoto žáka. Narovinu: nebylo lze přistupovat ke každému z dětí tak, aby byl maximálně podpořen jeho vývoj, brát ohledy na jejich hendikep při písemném či ústním vyjadřování, vymýšlet zábavné hodiny, ve kterých děti doslova hltají každou novou informaci, nadšeně se jí zmocňují a tvořivě rozvíjejí. Mít promyšlené funkční přípravy a absolvovat  smysluplně hodiny s třemi ročníky, chtělo abnormální nasazení učitele.

Méně běžný na tom byl pouze fakt, že se jednalo o malotřídní školu a v jedné třídě byly pohromadě 3 ročníky. Jinak by se mohlo jednat téměř o jakoukoliv třídu jakékoliv školy. Možná bychom v jiné třídě nenašli nemluvící dítě, místo něj ale třeba dítě jiné národnosti nebo dítě tělesně postižené.

Mám zkušenosti z běžné základní školy, 29 dětí ve třídě. Jedna učitelka učí všechny předměty, průměrně 5 hodin denně (4. ročník). Ve třídě jsou 2 žáci s výrazně sníženým intelektem. Žádný pedagogický asistent. Velká skupina dětí z neúplných rodin nebo s jedním rodičem nevlastním. Některé z dětí jsou jiné národnosti. Děti z vesnic i města, motivované i lhostejné, s rodiči, kteří chodí na učitelku křičet i těmi, kteří školu podporují. S rodiči, kteří absolvovali zvláštní školu i s rodiči vysokoškoláky. S rodiči podnikateli i s rodiči dlouhodobě nezaměstnanými. Děti, které tráví několik hodin denně u počítače či televize i ty, které mají možnost se rozvíjet i po vyučování. Ty, které čtou 5 knih měsíčně i ty, jejichž rodiče doma standardně mluví vulgárně. Atp.

To JE integrace, TO je inkluzivní vzdělávání. Není k dispozici ani jeden pedagogický asistent, všechno je pouze na jediné učitelce. O supervizi či jiné podpoře nemluvě.

Rodiče víceméně nenárokují zásadní úlevy, specifický přístup, ohledy. Pochopitelně některé děti chodí do školy celkem rády, někdo opravdu nerad, někdo s nadšením, s odporem, bez emocí. Ale všichni do školy chodí a všichni v ní „nějak“ prospívají.  Nikdo nemá svého asistenta ani během vyučování, ani po něm. Nikdo nemá individuální vzdělávací plán. Jestli jsou a budou děti úspěšné, záleží na nich a jejich rodičích (a na definici pojmu úspěch). Tady mají VŠICHNI k dispozici zdarma zdroj informací a dovedností a zkušeností, každý si z něj může nabrat, kolik potřebuje a chce. Jenže pokud někdo nechce, nemá smysl vinit systém, natožpak žalovat Českou republiku ve Štrasburku. Pokud nechce, co pro něj můžeme dělat? Pokud nechce, anebo nechtějí jeho rodiče, lze vůbec pomoci? Chce-li se kdo soudit, což žalovat vlastní rodiče za naprostou lhostejnost a neplnění rodičovských povinností?

 

Z důvodu ztížení identifikace skutečných dětí, které zmiňuji, pracuji pouze s pojmem „žák“, nikoli „žákyně“, i když se samozřejmě jedná o třídy smíšené.

Autor: Laďka Ortová | středa 29.4.2015 12:12 | karma článku: 35,64 | přečteno: 1860x
  • Další články autora

Laďka Ortová

Kozel zahradníkem na MŠMT nebo Budete solit, milánkové

Novým poradcem ministra školství se stal Ondřej Šteffl. Je zakladatelem Scio škol, dlouhodobým hybatelem změn ve školství, mediálně známou osobou a především ředitelem organizace, která připravuje přijímačkové testy.

10.1.2022 v 13:13 | Karma: 30,31 | Přečteno: 989x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Otevřete školy! Otevřete školy! Otevřete školy!

Děti jsou uklizené. Distanční výuka běží. Nikdo neprotestuje. Politici o školách nemluví. Zrušíme maturity. Přijímačky ať si udělá kdo chce, jak chce. Paráda, vyřešeno! A teď zase honem diskutovat o volebních koalicích.

14.1.2021 v 19:39 | Karma: 32,14 | Přečteno: 937x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Proč nám to singapurští školáci vždycky natřou?

Zaujaly mě setrvale výtečné výsledky singapurských školáků v mezinárodním testování PISA. Pátrala jsem tedy v různých zdrojích po možných příčinách tohoto úspěchu.

1.7.2020 v 11:11 | Karma: 35,07 | Přečteno: 2086x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Rozhodněte: Měkká nebo tvrdá škola?

Právě teď se rozhoduje o tom, zda děti budou moci ve škole získat znalosti a dovednosti, anebo je budeme cepovat v postojích, asertivitě a prezentačních schopnostech.

14.1.2020 v 14:01 | Karma: 28,85 | Přečteno: 743x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Piráti ve škole - sloni v porcelánu

Piráti představili návrh novely školského zákona a novou podobu maturity. Ježto čtyři z předkladatelů studovali v zahraničí, mají, jak sami říkají, „bohaté zkušenosti“ a zjevně dost elánu na změnu zdejšího vzdělávacího systému.

7.6.2019 v 15:35 | Karma: 37,42 | Přečteno: 1465x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Brazílii po silných deštích zalilo bahno, obětí záplav je už přes 50

4. května 2024  16:12

Počet obětí záplav způsobených silnými dešti na jihu Brazílie se zvýšil na 56. Dalších 67 lidí se...

OBRAZEM: Zkáza ukrajinského Donbasu pohledem reportérů iDNES.cz

4. května 2024  16:04

Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Doněcká oblast byla se svými čtyřmi miliony obyvatel nejlidnatější částí Ukrajiny. To změnila...

Třetí stupeň poplachu, 13 jednotek hasičů. Na Zlínsku hořel kovošrot

4. května 2024  13:06,  aktualizováno  14:56

V Tlumačově na Zlínsku hořel kovový šrot na autovrakovišti v průmyslovém areálu. Zasahovalo tam 13...

Oslavný song na Kima je hitem TikToku. Pecka, je to jak ABBA, líbí se mladým

4. května 2024  14:54

Oslavná propagandistická píseň na severokorejského diktátora Kim Čong-una se stala hitem sociální...

  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2632x
Máma 4 dětí vstřebávající život v severočeské pidiobci obklopené nádhernou krajinou bývalých Sudet.

 

Seznam rubrik