Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Otevřete školy! Otevřete školy! Otevřete školy!

Děti jsou uklizené. Distanční výuka běží. Nikdo neprotestuje. Politici o školách nemluví. Zrušíme maturity. Přijímačky ať si udělá kdo chce, jak chce. Paráda, vyřešeno! A teď zase honem diskutovat o volebních koalicích.

Přijali jsme jako status quo, že školy jsou zavřené. Je to už bezmála rok, co děti nechodí do školy a už se tomu ani nikdo nediví. Problém není vidět, takže neexistuje. Jak je možné, že se bavíme o „provzdušnění“ (kouzelný eufemismus) povinného nebo doporučovaného učiva a vůbec nemluvíme o tom, kdy se otevřou školy? Jak je možné, že se vysilujeme rozhodováním mezi slovním hodnocením či známkami a uniká nám, že v tu samou chvíli jsou statisíce dětí nechané napospas samy sobě a marginální distanční výuce? Jak je možné, že nás trápí učitelé bez pedagogického vzdělání na školách v okamžiku, kdy školy zejí prázdnotou a miliony dětí, rodičů a učitelů před sebou nemají žádnou mapu návratu k normálnímu životu?

Z mediálního ticha lze vyrozumět, že se myslí jaksi samo sebou, že děti půjdou do školy, až učitelé budou očkovaní. A kdy budou učitelé očkovaní? Až bude dostatek vakcinačních dávek. A kdy bude dostatek vakcinačních dávek? Až je naše vláda zajistí. A kdy je naše vláda zajistí? V březnu, dubnu? Proočkovaná bude společnost třeba v srpnu? Do té doby necháme děti doma? Každý z těchto dní se děti budí do dne pekelně stejného, jako byl ten předchozí. A ten před ním. A všechny ty dny předtím. Bez školy, bez spolužáků, kamarádů, lásek. Bez sportovních klubů, bez skauta, bez uměleckých skupinových aktivit, bez koníčků.

A v ty dny si jeden z předsedů opozičních stran dá na ulici zakázané pivo, postne to na sociální sítě (Co nám tím chtěl jako o sobě říci? Bohužel sdělil zřejmě mnohem více, než měl v úmyslu, jestli v tu chvíli tedy vůbec myslel) s roztomilým odůvodněním, že si vlastně vůbec neuvědomil, že se to nesmí. Žije totiž tak normální život, že ani nevnímá, že je něco jinak. Chodí do práce, jezdí dopravou, bere plat, chodí do kantýny, dá si pivo. Úplně přirozeně. Jenže v tu samou dobu si statisíce dětí úplně nepřirozeně povídají se svými kamarády přes skype, dřepí hodiny denně u počítačů a v jejich dnech se toho „přirozeného“ děje zoufale málo.

Obětovali jsme nedospělce. A bohorovně očekáváme, že nás za to budou za pár let živit.

Jak je možné, že děti nechodí do školy v době, kdy továrny jedou naplno? Děti jsou doma v době, kdy lidi normálně chodí do práce, do provozů, do kanceláří, dílen. Přitom nejvíce nemocných se nakazilo právě v práci. Děti si mají vystačit samy, když obchody téměř normálně fungují, restaurace vydávají jídlo z okének, pošty jedou naplno, spediční společnosti doručují. Jezdí veřejná doprava. A děti jsou stále doma! I když mnozí dospělí žijí normální život, děti jsou úplně mimo. Proč spolu mohou sedět lidé hodiny denně v kancelářích a děti nesmějí chodit do základní umělecké školy na hodinu klavíru ve formátu jeden učitel-jedno dítě? Proč mohou profesionální sportovci trénovat a děti nesmějí na kroužek basketu ve formátu jeden trenér-10 dětí? Proč se může sejít 200 poslanců ve sněmovně a školní třída třeťáčků se sejít nesmí?

Vlekařům zajistí stát kompenzace. Hostinským zajistí stát kompenzace. Dopravním společnostem zajistí stát kompenzace. Jak zajistí stát kompenzace dětem za téměř roční vyřazení z běžného provozu? Jak vyčíslí ztráty, ke kterým kvůli tomu u dětí dochází nyní a ke kterému nevyhnutelně dojde především v budoucnu?

 Opájíme se představou funkční distanční výuky. Děti se vlastně skoro normálně učí, jenom ne přímo ve škole, ale u počítačů, že? Ne, ne a ne! To je alibismus nejhrubšího zrna. Nemáme totiž žádná data (Proč nemáme žádná data, vládo, ministře, předsedové?), která by nás opravňovala k podobným předpokladům. Data z Nizozemí ale mají oxfordští výzkumníci. Jednoznačně ukazují, že průměrný žák na jaře dosáhl nepatrného, anebo žádného pokroku při distanční výuce. Belgičtí výzkumníci zjistili, že efektivita distanční výuky je dokonce záporná. Děti za dobu distanční výuky zapomněly, anebo neuměly použít znalosti a dovednosti, které už jednou měly a používaly. O ztrátě pracovních návyků a tempa nebo o nerovnostech olbřímích rozměrů mezi dětmi i mezi školami ani nemluvě.

Je naprosto nezbytné hned začít otevírat školy. Vláda musí zajistit testy pro každého z učitelů, který se chce nechat otestovat a přijmout další nezbytná opatření. Musí najít způsob, jak školy otevřít, nikoliv důvod, proč to nejde. Obětovat děti je nemorální, neekonomické, nešetrné a neperspektivní.

Autor: Laďka Ortová | čtvrtek 14.1.2021 19:39 | karma článku: 32,14 | přečteno: 937x
  • Další články autora

Laďka Ortová

Kozel zahradníkem na MŠMT nebo Budete solit, milánkové

Novým poradcem ministra školství se stal Ondřej Šteffl. Je zakladatelem Scio škol, dlouhodobým hybatelem změn ve školství, mediálně známou osobou a především ředitelem organizace, která připravuje přijímačkové testy.

10.1.2022 v 13:13 | Karma: 30,31 | Přečteno: 989x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Proč nám to singapurští školáci vždycky natřou?

Zaujaly mě setrvale výtečné výsledky singapurských školáků v mezinárodním testování PISA. Pátrala jsem tedy v různých zdrojích po možných příčinách tohoto úspěchu.

1.7.2020 v 11:11 | Karma: 35,06 | Přečteno: 2076x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Rozhodněte: Měkká nebo tvrdá škola?

Právě teď se rozhoduje o tom, zda děti budou moci ve škole získat znalosti a dovednosti, anebo je budeme cepovat v postojích, asertivitě a prezentačních schopnostech.

14.1.2020 v 14:01 | Karma: 28,85 | Přečteno: 743x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Piráti ve škole - sloni v porcelánu

Piráti představili návrh novely školského zákona a novou podobu maturity. Ježto čtyři z předkladatelů studovali v zahraničí, mají, jak sami říkají, „bohaté zkušenosti“ a zjevně dost elánu na změnu zdejšího vzdělávacího systému.

7.6.2019 v 15:35 | Karma: 37,42 | Přečteno: 1465x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Co je lepší než jednotné přijímačky?

Dejme na stůl argumenty odpůrců jednotných přijímaček. Jaké jsou jejich nápady na rozřazení dětí do příslušných škol? Jsou tyto nápady lepší než stávající jednotné přijímačky?

9.5.2019 v 7:07 | Karma: 22,83 | Přečteno: 617x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Deklarace konzervativního rodiče

Chceme, aby se naše děti ve škole naučily tvrdým vědomostem a dovednostem a způsobům, jak se učit. Netrváme na tom, že u toho musejí být setrvale zaujaté, spokojené a úspěšné.

28.1.2019 v 11:25 | Karma: 41,02 | Přečteno: 5720x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Učitelé - národní poklad II.

Dokola čteme, jací by učitelé měli být a co by pro děti rozhodně měli dělat. Ve světle aktuálních událostí vyvstává naléhavěji opačná otázka: co můžeme my udělat pro učitele? Práce pro učitele pravděpodobně přinese úlevu všem.

16.2.2016 v 12:12 | Karma: 21,99 | Přečteno: 789x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Učitelé – národní poklad

Dokola čteme, jací by učitelé měli být. Taky zaznívají hlasy žonglující s pojmem poslání, což nejčastěji znamená mizerný plat i status. Naši učitelé jsou přitom kvalifikovaní, kompetentní a loajální. Uvědomujeme si to?

26.1.2016 v 12:12 | Karma: 25,22 | Přečteno: 1031x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Naše furiantky: Tohle ať feministky nečtou

Jsem feministickému hnutí vděčná za hodně: mohu bez problémů třeba studovat vysokou školu, volit a být volena, provozovat předmanželský sex, velet v armádě, pilotovat boeing. Jenže dobrý sluha se mění v chorého pána.

5.1.2016 v 12:12 | Karma: 34,97 | Přečteno: 2067x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Pomáhejte, až když vás budou na kolenou prosit

Proč je tolik programů na pomoc potřebným, proč v nich pracuje tolik kompetentních lidí, proč se vede léta tak bouřlivá a tak potřebná diskuse o inkluzivním vzdělání – a přitom jsou výsledky všeho snažení tak nepatrné.

8.12.2015 v 12:12 | Karma: 47,74 | Přečteno: 16260x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Rozpínavý stát: Nebyl ten Orwell břídil?

„...už se těším, až se narovnám, až se k nám právo vrátí, své věci rozhodnu si sám, až se k nám právo vrátí...“ Písničku od Spirituál Kvintetu si vybavuji, když se potýkám s dalším nařízením státu, které mi znepříjemňuje život.

24.11.2015 v 12:12 | Karma: 44,57 | Přečteno: 4295x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Statisíce hladových školáků v ČR aneb škola prochází žaludkem

MŠMT léta tvrdí, že víc peněz pro učitele, asistenty či na pomůcky pro žáky vyžadující zvláštní péči prostě není. Pokud už by se peníze nějakým zázrakem našly, řekněme 2-3 miliardy, ministerstvo ví, co s nimi - projíme je.

10.11.2015 v 12:12 | Karma: 36,41 | Přečteno: 1994x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

18 občanů zvítězilo ve Štrasburku nad ČR systémem Já nic, já muzikant (část 3)

Tristní doporučení soudu: až se ČR přestane namáhat s poskytováním zvláštní podpory romským žákům, neprohraje už s nimi jediný soud a ušetří velké množství peněz. Co na tom, že mnoho dětí zůstane téměř negramotných.

27.10.2015 v 12:12 | Karma: 38,08 | Přečteno: 2445x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

18 občanů zvítězilo ve Štrasburku nad ČR systémem Já nic, já muzikant (část 2)

Sporné argumenty, kterými stěžovatelé přiměli Soud, aby vyhověl jejich požadavkům na odškodnění. A krátká sonda do jejich současného života.

8.7.2015 v 12:12 | Karma: 36,74 | Přečteno: 2259x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

?18 občanů zvítězilo ve Štrasburku nad ČR systémem Já nic, já muzikant (část 1)

V roce 2007 uspělo 18 občanů ČR u Velkého senátu Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku se svou žalobou na Českou republiku. Stěžovatelé se domáhali uznání a nápravy křivd vzniklých diskriminací ve vzdělávání.

23.6.2015 v 12:12 | Karma: 38,35 | Přečteno: 1866x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Milí někteří Romové, novináři a pracovníci v pomáhajících profesích

V textech a proslovech týkajících se českého vzdělávacího systému se pravidelně opakuje několik nepřesností a omylů. Jejich umné použití sice útočí na city, při věcném pojmenování se však ztrácí punc senzace a důvod k pobouření.

9.6.2015 v 12:12 | Karma: 41,61 | Přečteno: 4063x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Tibor aneb kam s dětmi, které jsou mimo

Škola jako instituce děti prý segreguje, všichni jsou plni předsudků a nenávisti, nechtějí pracovat s jinakostí a nechat se jí obohacovat a navíc neumějí zaujmout všechny žáky, najmě ty, které nemotivuje ke vzdělání rodina.

28.5.2015 v 12:12 | Karma: 24,65 | Přečteno: 955x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Oči zalepené penězi aneb náhrada újmy za vzdělání v praktické základní škole namísto školy běžné

„Všichni jsme byli rádi, že jsme ten soud vyhráli. Ale místo toho, aby nám nabídli náhradní vzdělání, tak nám zalepili oči penězi," připomíná Mika odškodnění 4 tisíce eur, které stát musel každému z nich zaplatit.

12.5.2015 v 12:12 | Karma: 33,78 | Přečteno: 1494x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Inkluzivní vzdělávání pro všechny. Kromě potřebných

Můžeme vzdělávat děti tělesně či mentálně postižené spolu se zdravými, dřív nebo později k tomu stejně dojde. Kdo a jak má ale pracovat s dětmi, jejichž rodiče o jejich vzdělávání nestojí, nevidí v něm hodnotu, nepodporují jej?

29.4.2015 v 12:12 | Karma: 35,64 | Přečteno: 1860x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Povinný poslední rok školky? Šílený sen z Orwella

„Odhaduji, že povinný poslední rok školky můžeme zavést za zhruba dva až tři roky. Je to proinkluzivní krok. Řada dětí, které nastupují do první třídy, nemají stejnou startovací čáru.“ (Marcel Chládek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy v současné vládě).

13.4.2015 v 20:54 | Karma: 30,59 | Přečteno: 1369x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2632x
Máma 4 dětí vstřebávající život v severočeské pidiobci obklopené nádhernou krajinou bývalých Sudet.

 

Seznam rubrik