Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Inkluzivní vzdělávání pro všechny. Kromě potřebných

Můžeme vzdělávat děti tělesně či mentálně postižené spolu se zdravými, dřív nebo později k tomu stejně dojde. Kdo a jak má ale pracovat s dětmi, jejichž rodiče o jejich vzdělávání nestojí, nevidí v něm hodnotu, nepodporují jej?

Krátce jsem učila na malotřídní základní škole angličtinu. Pro orientaci trocha nezbytné statistiky: Ve třídě bylo 15 dětí ze 3. – 5. ročníku. Sedm z těchto 15 dětí mělo z pedagogicko-psychologické poradny diagnostikovanou specifickou poruchu učení s doporučením individuálního přístupu, 3 z nich ADHD, jedno z nich bylo medikováno (tuším z důvodu nadměrné vzrušivosti a lability). Jeden žák mluvil úplně minimálně, nerad a pouze šeptem, vinou traumatizujícího prostředí doma. Jiní 3 žáci byli doma prokazatelně týráni, biti a ponižováni. 2 žáci byli velmi nadaní, ve všech předmětech vynikající. Jeden žák 4. ročníku neuměl napsat ani v češtině větu obsahující podmět a přísudek. Opakoval již 2. ročník a měl běžně na vysvědčení nedostatečné. Opakovat znovu na 1. stupni už nemohl.

Odučila jsem pouze hodiny angličtiny, po mně přicházela kolegyně, která doslova „táhla“ všechny 3 ročníky celé dopoledne, všechny předměty, každý den. K tomu měla ve třídě navíc jednoho integrovaného žáka s individuálním vzdělávacím programem pro speciální školy a pedagogickou asistentku pouze pro tohoto žáka. Narovinu: nebylo lze přistupovat ke každému z dětí tak, aby byl maximálně podpořen jeho vývoj, brát ohledy na jejich hendikep při písemném či ústním vyjadřování, vymýšlet zábavné hodiny, ve kterých děti doslova hltají každou novou informaci, nadšeně se jí zmocňují a tvořivě rozvíjejí. Mít promyšlené funkční přípravy a absolvovat  smysluplně hodiny s třemi ročníky, chtělo abnormální nasazení učitele.

Méně běžný na tom byl pouze fakt, že se jednalo o malotřídní školu a v jedné třídě byly pohromadě 3 ročníky. Jinak by se mohlo jednat téměř o jakoukoliv třídu jakékoliv školy. Možná bychom v jiné třídě nenašli nemluvící dítě, místo něj ale třeba dítě jiné národnosti nebo dítě tělesně postižené.

Mám zkušenosti z běžné základní školy, 29 dětí ve třídě. Jedna učitelka učí všechny předměty, průměrně 5 hodin denně (4. ročník). Ve třídě jsou 2 žáci s výrazně sníženým intelektem. Žádný pedagogický asistent. Velká skupina dětí z neúplných rodin nebo s jedním rodičem nevlastním. Některé z dětí jsou jiné národnosti. Děti z vesnic i města, motivované i lhostejné, s rodiči, kteří chodí na učitelku křičet i těmi, kteří školu podporují. S rodiči, kteří absolvovali zvláštní školu i s rodiči vysokoškoláky. S rodiči podnikateli i s rodiči dlouhodobě nezaměstnanými. Děti, které tráví několik hodin denně u počítače či televize i ty, které mají možnost se rozvíjet i po vyučování. Ty, které čtou 5 knih měsíčně i ty, jejichž rodiče doma standardně mluví vulgárně. Atp.

To JE integrace, TO je inkluzivní vzdělávání. Není k dispozici ani jeden pedagogický asistent, všechno je pouze na jediné učitelce. O supervizi či jiné podpoře nemluvě.

Rodiče víceméně nenárokují zásadní úlevy, specifický přístup, ohledy. Pochopitelně některé děti chodí do školy celkem rády, někdo opravdu nerad, někdo s nadšením, s odporem, bez emocí. Ale všichni do školy chodí a všichni v ní „nějak“ prospívají.  Nikdo nemá svého asistenta ani během vyučování, ani po něm. Nikdo nemá individuální vzdělávací plán. Jestli jsou a budou děti úspěšné, záleží na nich a jejich rodičích (a na definici pojmu úspěch). Tady mají VŠICHNI k dispozici zdarma zdroj informací a dovedností a zkušeností, každý si z něj může nabrat, kolik potřebuje a chce. Jenže pokud někdo nechce, nemá smysl vinit systém, natožpak žalovat Českou republiku ve Štrasburku. Pokud nechce, co pro něj můžeme dělat? Pokud nechce, anebo nechtějí jeho rodiče, lze vůbec pomoci? Chce-li se kdo soudit, což žalovat vlastní rodiče za naprostou lhostejnost a neplnění rodičovských povinností?

 

Z důvodu ztížení identifikace skutečných dětí, které zmiňuji, pracuji pouze s pojmem „žák“, nikoli „žákyně“, i když se samozřejmě jedná o třídy smíšené.

Autor: Laďka Ortová | středa 29.4.2015 12:12 | karma článku: 35,64 | přečteno: 1860x
  • Další články autora

Laďka Ortová

Kozel zahradníkem na MŠMT nebo Budete solit, milánkové

Novým poradcem ministra školství se stal Ondřej Šteffl. Je zakladatelem Scio škol, dlouhodobým hybatelem změn ve školství, mediálně známou osobou a především ředitelem organizace, která připravuje přijímačkové testy.

10.1.2022 v 13:13 | Karma: 30,31 | Přečteno: 989x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Otevřete školy! Otevřete školy! Otevřete školy!

Děti jsou uklizené. Distanční výuka běží. Nikdo neprotestuje. Politici o školách nemluví. Zrušíme maturity. Přijímačky ať si udělá kdo chce, jak chce. Paráda, vyřešeno! A teď zase honem diskutovat o volebních koalicích.

14.1.2021 v 19:39 | Karma: 32,14 | Přečteno: 937x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Proč nám to singapurští školáci vždycky natřou?

Zaujaly mě setrvale výtečné výsledky singapurských školáků v mezinárodním testování PISA. Pátrala jsem tedy v různých zdrojích po možných příčinách tohoto úspěchu.

1.7.2020 v 11:11 | Karma: 35,07 | Přečteno: 2083x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Rozhodněte: Měkká nebo tvrdá škola?

Právě teď se rozhoduje o tom, zda děti budou moci ve škole získat znalosti a dovednosti, anebo je budeme cepovat v postojích, asertivitě a prezentačních schopnostech.

14.1.2020 v 14:01 | Karma: 28,85 | Přečteno: 743x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Piráti ve škole - sloni v porcelánu

Piráti představili návrh novely školského zákona a novou podobu maturity. Ježto čtyři z předkladatelů studovali v zahraničí, mají, jak sami říkají, „bohaté zkušenosti“ a zjevně dost elánu na změnu zdejšího vzdělávacího systému.

7.6.2019 v 15:35 | Karma: 37,42 | Přečteno: 1465x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Co je lepší než jednotné přijímačky?

Dejme na stůl argumenty odpůrců jednotných přijímaček. Jaké jsou jejich nápady na rozřazení dětí do příslušných škol? Jsou tyto nápady lepší než stávající jednotné přijímačky?

9.5.2019 v 7:07 | Karma: 22,83 | Přečteno: 617x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Deklarace konzervativního rodiče

Chceme, aby se naše děti ve škole naučily tvrdým vědomostem a dovednostem a způsobům, jak se učit. Netrváme na tom, že u toho musejí být setrvale zaujaté, spokojené a úspěšné.

28.1.2019 v 11:25 | Karma: 41,02 | Přečteno: 5720x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Učitelé - národní poklad II.

Dokola čteme, jací by učitelé měli být a co by pro děti rozhodně měli dělat. Ve světle aktuálních událostí vyvstává naléhavěji opačná otázka: co můžeme my udělat pro učitele? Práce pro učitele pravděpodobně přinese úlevu všem.

16.2.2016 v 12:12 | Karma: 21,99 | Přečteno: 789x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Učitelé – národní poklad

Dokola čteme, jací by učitelé měli být. Taky zaznívají hlasy žonglující s pojmem poslání, což nejčastěji znamená mizerný plat i status. Naši učitelé jsou přitom kvalifikovaní, kompetentní a loajální. Uvědomujeme si to?

26.1.2016 v 12:12 | Karma: 25,22 | Přečteno: 1031x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Naše furiantky: Tohle ať feministky nečtou

Jsem feministickému hnutí vděčná za hodně: mohu bez problémů třeba studovat vysokou školu, volit a být volena, provozovat předmanželský sex, velet v armádě, pilotovat boeing. Jenže dobrý sluha se mění v chorého pána.

5.1.2016 v 12:12 | Karma: 34,97 | Přečteno: 2067x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Pomáhejte, až když vás budou na kolenou prosit

Proč je tolik programů na pomoc potřebným, proč v nich pracuje tolik kompetentních lidí, proč se vede léta tak bouřlivá a tak potřebná diskuse o inkluzivním vzdělání – a přitom jsou výsledky všeho snažení tak nepatrné.

8.12.2015 v 12:12 | Karma: 47,74 | Přečteno: 16260x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Rozpínavý stát: Nebyl ten Orwell břídil?

„...už se těším, až se narovnám, až se k nám právo vrátí, své věci rozhodnu si sám, až se k nám právo vrátí...“ Písničku od Spirituál Kvintetu si vybavuji, když se potýkám s dalším nařízením státu, které mi znepříjemňuje život.

24.11.2015 v 12:12 | Karma: 44,57 | Přečteno: 4295x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Statisíce hladových školáků v ČR aneb škola prochází žaludkem

MŠMT léta tvrdí, že víc peněz pro učitele, asistenty či na pomůcky pro žáky vyžadující zvláštní péči prostě není. Pokud už by se peníze nějakým zázrakem našly, řekněme 2-3 miliardy, ministerstvo ví, co s nimi - projíme je.

10.11.2015 v 12:12 | Karma: 36,41 | Přečteno: 1994x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

18 občanů zvítězilo ve Štrasburku nad ČR systémem Já nic, já muzikant (část 3)

Tristní doporučení soudu: až se ČR přestane namáhat s poskytováním zvláštní podpory romským žákům, neprohraje už s nimi jediný soud a ušetří velké množství peněz. Co na tom, že mnoho dětí zůstane téměř negramotných.

27.10.2015 v 12:12 | Karma: 38,08 | Přečteno: 2445x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

18 občanů zvítězilo ve Štrasburku nad ČR systémem Já nic, já muzikant (část 2)

Sporné argumenty, kterými stěžovatelé přiměli Soud, aby vyhověl jejich požadavkům na odškodnění. A krátká sonda do jejich současného života.

8.7.2015 v 12:12 | Karma: 36,74 | Přečteno: 2259x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

?18 občanů zvítězilo ve Štrasburku nad ČR systémem Já nic, já muzikant (část 1)

V roce 2007 uspělo 18 občanů ČR u Velkého senátu Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku se svou žalobou na Českou republiku. Stěžovatelé se domáhali uznání a nápravy křivd vzniklých diskriminací ve vzdělávání.

23.6.2015 v 12:12 | Karma: 38,35 | Přečteno: 1866x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Milí někteří Romové, novináři a pracovníci v pomáhajících profesích

V textech a proslovech týkajících se českého vzdělávacího systému se pravidelně opakuje několik nepřesností a omylů. Jejich umné použití sice útočí na city, při věcném pojmenování se však ztrácí punc senzace a důvod k pobouření.

9.6.2015 v 12:12 | Karma: 41,61 | Přečteno: 4063x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Tibor aneb kam s dětmi, které jsou mimo

Škola jako instituce děti prý segreguje, všichni jsou plni předsudků a nenávisti, nechtějí pracovat s jinakostí a nechat se jí obohacovat a navíc neumějí zaujmout všechny žáky, najmě ty, které nemotivuje ke vzdělání rodina.

28.5.2015 v 12:12 | Karma: 24,65 | Přečteno: 955x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Oči zalepené penězi aneb náhrada újmy za vzdělání v praktické základní škole namísto školy běžné

„Všichni jsme byli rádi, že jsme ten soud vyhráli. Ale místo toho, aby nám nabídli náhradní vzdělání, tak nám zalepili oči penězi," připomíná Mika odškodnění 4 tisíce eur, které stát musel každému z nich zaplatit.

12.5.2015 v 12:12 | Karma: 33,78 | Přečteno: 1494x | Diskuse| Společnost

Laďka Ortová

Povinný poslední rok školky? Šílený sen z Orwella

„Odhaduji, že povinný poslední rok školky můžeme zavést za zhruba dva až tři roky. Je to proinkluzivní krok. Řada dětí, které nastupují do první třídy, nemají stejnou startovací čáru.“ (Marcel Chládek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy v současné vládě).

13.4.2015 v 20:54 | Karma: 30,59 | Přečteno: 1369x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2632x
Máma 4 dětí vstřebávající život v severočeské pidiobci obklopené nádhernou krajinou bývalých Sudet.

 

Seznam rubrik